Bezpośredni przełożony swoją osobowością, zachowaniem, podejmowanymi decyzjami wpływa na poszczególnych członków zespołu. Ma to swoje konsekwencje zarówno w obszarze zawodowym, jak i osobistym. Dlaczego? Dlatego, że od szefa w dużym stopniu zależy podział zadań, dostęp do narzędzi pracy, atmosfera pracy oraz decyzja o urlopie pracownika…

Gdy bywa różnie

Miej świadomość, że idealnych szefów nie ma. Tak jak nie ma idealnych ludzi. Dobry szef to nie taki, który głaszcze po głowie i mówi same miłe rzeczy. Dlatego bądź obiektywny w swoich osądach. Każdy szef ma określone cele i zadania. Rola szefa polega na realizacji celów dzięki wsparciu i pracy swojego zespołu (a zatem również Ciebie). Jeśli zatem relacje między Wami nie do końca dobrze się układają – zastanów się jakie są tego przyczyny biznesowe? - Największe sukcesy odnoszą te firmy, które dążą do wczucia się w sposób myślenia klientów. Pomyśl zatem perspektywą swojego szefa. Wyjdź z założenia, że chcesz dostarczyć mu najwyższej jakości produkt lub usługę. Pomyśl jak ten produkt/usługa pomoże mu w realizacji jego celów firmowych – podpowiada Anna Dolot, Ekspert HR w Grupie ATERIMA. Większość szefów ma świadomość, że są odpowiedzialni za zespół. Czasem tylko nie potrafią tego wyrazić we właściwy sposób. Koncentruj się zatem na zadaniach, a nie emocjach.

Czarny scenariusz

Większość nie znaczy wszyscy. W świecie biznesu funkcjonują szefowie, którzy o zarządzaniu ludźmi nie mają większego pojęcia. Robią to nieudolnie. Wynika to z różnych przyczyn. Czasem nie mają świadomości, że ich określone zachowanie robi więcej złego niż dobrego. Czasem nie są przygotowani do roli (a bycie szefem to rola trudna). Nie oznacza to jednak, że masz się poddać i chować głowę w piasek czy też skazywać współpracę na niepowodzenie. To do niczego nie doprowadzi. Oznacza to, że masz przed sobą więcej pracy i możesz/powinieneś rozwijać umiejętność budowania relacji. Zatem:

  • Jeżeli Twój szef nie dookreślił Twoich celów i zadań – przy najbliższej okazji dopytaj o to, poproś o doprezycowanie, zaproponuj sam ich brzmienie;
  • Jeżeli nie otrzymujesz informacji zwrotnej o efektach swojej pracy (bardzo częsta sytuacja) – dopytaj szefa jak ocenia Twoją pracę i jej efekty, co wymaga zmiany, poprawy. Podkreśl, że taka informacja pozwoli Ci lepiej wykonywać Twoje zadania. Podkreśl, że być może nie masz tak szerokiego oglądu sytuacji, jak Twój szef i dlatego prosisz o wsparcie w tym obszarze.

 

Innymi słowy, jeśli brakuje Ci pewnych informacji pokaż swoje zaangażowanie, wykazuj inicjatywę. Twój szef może być na tyle dociążony, że Twoje „czuwanie” nad określonymi sprawami może być pomocne dla niego i z korzyścią dla Ciebie. Uważaj tylko, aby nie chodzić do szefa z „byle czym” (czyli np. pytaniami, na które sam możesz znaleźć odpowiedź).

Jeżeli Twój szef przekracza granice dobrego wychowania (podnosi głos, jest niegrzeczny, obraża Cię) masz zasadniczo dwa rozwiązania:

· Porozmawiaj z nim o tym zachowując spokój (co z pewnością nie będzie łatwe). Pokaż swoją perspektywę tej sytuacji, podkreśl, jakich dokładnie użył słów w stosunku do Ciebie, jak to odebrałeś, jak się poczułeś, bądź w tym uczciwy i szczery. Jeśli w zespole jest więcej takich osób zachęć je, aby także spokojnie porozmawiały z szefem. Pamiętaj – kropla draży skałę. W wielu szefowskich głowach istnieje przekonanie, że z ludźmi trzeba „krótko i z góry”. Pokaż, że takie traktowanie działa na Ciebie demotywująco, że utrudnia współpracę, że znacznie lepiej pracujesz będąc traktowanym w sposób kulturalny;

· Jeśli masz pewność, że takie próby były podejmowane, że inni pracownicy prowadzili takie rozmowy, że od lat nic się nie zmienia, że zachowania szefa są na poziomie absolutnie niedopuszczalnym – być może jedynym rozwiązaniem jest szukanie innej pracy. Weź pod uwagę wszystkie „za” i „przeciw” i podejmij decyzję. Duża fluktuacja pracowników to jednak dla większości szefów sygnał, że w firmie dzieje się coś niedobrego, to dodatkowa praca i koszty. Jeśli szef lub pracownik działu HR zapyta Cię o przyczyny odejścia możesz dyplomatycznie powiedzieć, że masz nadzieję na pracę w środowisku, w którym będziesz szanowany i traktowany w sposób grzeczny i kulturalny.

Pamiętaj – nie ma idealnych miejsc pracy, a „trawa zawsze jest bardziej zielona u sąsiada”. - Z mojego doświadczenia wynika, że to nie sprzęt czy zewnętrzne czynniki ekonomiczne najbardziej utrudniają pracę tylko – ludzie ludziom. Sami kreujemy rzeczywistość, w której jesteśmy. Warto zatem przyglądnąć się swoim zachowaniom, przeanalizować na jakie sytuacje dajemy przyzwolenie, bo to także od nas zależy jaki współtworzymy biznesowy świat – podpowiada Anna Dolot.

Warto także tworzyć rzeczywistość, w której szefowi można za coś… podziękować.
- Nigdy nie zapomnę sytuacji, w której po serii szkoleń sugerowałam prezesowi firmy X, że warto pracownikom dziękować za ich wkład pracy, zgłaszane pomysły, że to słowo wiele dla ludzi znaczy. Ów prezes na mnie popatrzył, a po kilku sekundach zapytał: „Pani Aniu, a czy Pani myśli, że po tej serii szkoleń, z której pracownicy są zadowoleni, wydanych konkretnych pieniądzach ktokolwiek powiedział mi „Dziękuję”? Mnie nikt za nic nie dziękuje!” Było to jedno z moich ciekawszych doświadczeń w życiu zawodowym. To była szczera reakcja, pokazująca zupełnie inną perspektywę, perspektywę szefa – wyznaje Anna Dolot i dodaje – Rzeczywiście większość pracowników przychodzi do szefów z problemami, rzadkością jest dobre słowo. I znów jest to rzeczywistość, którą sami kreujemy.
Szukaj zatem rozwiązań sytuacji, zamiast okopywać w swoich przekonaniach. Jeśli z ręką na sercu będziesz mógł powiedzieć „Zrobiłem wszystko co mogłem, aby poprawić tę sytuację”, a efektów nie będzie – wówczas szukaj szczęścia w innym miejscu. Pamiętaj jednak - nie wiesz, jakiego tam będziesz mieć szefa. 

Artykuł opublikowany w ONET biznes.