Employer Branding, czyli kształtowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy jest coraz powszechniejsze. Dzieje się tak dlatego, że tradycyjne metody rekrutacyjne są coraz mniej skuteczne. Równolegle coraz trudniej jest znaleźć nie tylko wykwalifikowanego, ale także zaangażowanego, twórczego, ukierunkowanego na cel i działanie, a także komunikatywnego pracownika. To ci najlepsi pracownicy wybierają pracodawcę – nie odwrotnie. Z kolei tymi, którzy kształtują najlepiej wizerunek firmy są jej pracownicy. Pracownik, który pozytywnie wyraża się o swoim pracodawcy jest najbardziej wiarygodnym źródłem informacji i najlepszą reklamą. Musi być jednak nie tylko zadowolony z pracy, ale również świadomy, jak istotne dla wizerunku firmy jest jego pozytywne zdanie.

Ogromną rolę do odegrania w powyższych obszarach masz Ty, jako bezpośredni przełożony. Co możesz zrobić, aby członkowie Twojego zespołu tworzyli i wspierali pozytywny wizerunek firmy, a w konsekwencji, aby więcej osób chciało aplikować na wolne stanowiska?

Działań w obszarze Employer Brandingu jest wiele. Skupmy się na tych elementach, na które jako menedżer, kierownik, lider masz realny wpływ.

Odpowiedz sobie na poniższe pytania przed samym sobą, a samodzielnie określisz zakres, w którym realizujesz politykę kształtowania pozytywnego wizerunku pracodawcy oraz obszary, w których masz nad czym pracować:

  • Czy jako uczestnik rozmów kwalifikacyjnych z kandydatami do Twojego zespołu dbasz o partnerską atmosferę rozmowy? Czy warunki pracy przedstawione podczas rozmowy odpowiadają tym realnym?
  • Jak wygląda wdrażanie nowych pracowników do Twojego zespołu? Ile poświęcasz im czasu? Czy jasno przedstawiasz zasady panujące w organizacji (również te nieformalne)? Czy jasno wyrażasz oczekiwania wobec pracownika, formułujesz cele?
  • Na ile wspierasz pracownika w jego pierwszych dniach pracy?
  • Czy Twoi pracownicy mają narzędzia niezbędne do pracy (począwszy od pierwszego dnia)?
  • Na ile tworzysz w zespole atmosferę partnerstwa, swobody wyrażania zdania i opinii, otwartej komunikacji? Jak często Twoi pracownicy przychodzą do Ciebie z pomysłami modyfikacji dotychczasowych działań, z konstruktywnymi pytaniami?
  • Jak często doceniasz pracę swoich pracowników? Jak często używasz (w rozmowie, mailach) słowa „dziękuję”?
  • Jak często udzielasz pracownikom konstruktywnej informacji zwrotnej o efektach ich pracy, przejawianych zachowaniach?
  • Jak często dzielisz się wiedzą i doświadczeniami ze swoimi pracownikami?
  • Na ile Twój pracownik ma możliwość udziału w szkoleniach, działaniach rozwojowych?
  • Jak często się uśmiechasz?
  • Jak Ty wypowiadasz się na temat firmy? Czy podkreślasz jej zalety? Czy pokazujesz korzyści z pracy w niej? Jak Ty kształtujesz wizerunek swojego pracodawcy wśród nie tylko współpracowników, ale partnerów biznesowych, a także znajomych?
  • Jak zachowujesz się, kiedy w Twojej pracy pojawiają się trudności wynikające z wewnętrznych nieporozumień? Szukasz rozwiązania, czy każdemu z Twojego otoczenia przydzielasz winę i wystawiasz negatywne oceny?

Podsumowując wszystkie powyższe kwestie – odpowiedz na pytanie, jakim jesteś szefem? Czy takim, przez którego pracownik rozważa odejście z firmy, czy takim dla którego pracownik odrzuci lepiej płatną propozycję pracy w konkurencji? Na ile realizujesz swoje zadania w obszarze zarządzania swoim zespołem?

Pamiętaj, że jako przełożony nierzadko to Ty jesteś utożsamiany z organizacją jako pracodawcą. Jeśli będziesz tworzył z pracownikami pozytywne relacje, będziesz jednym z czynników kształtowania pozytywnego wizerunku pracodawcy. To także od Ciebie i Twojego stylu zarządzania i współpracy zależy wizerunek firmy, w której pracujesz, a w konsekwencji łatwość lub trudność w znalezieniu dobrych pracowników.

Autor: Anna Dolot

Artykuł ukazał się w portalu Onet Biznes.