Po Świętach jesteśmy najedzeni i wypoczęci. To dobry czas, by przemyśleć co chcielibyśmy osiągnąć w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Zadbajcie, by ten rok nie upłynął na deklaracjach, ale na działaniu. Jak to osiągnąć? W krótkiej rozmowie wyjaśnia i radzi Anna Dolot  Ekspert ATERIMA HR.

Dlaczego nie dotrzymujemy noworocznych postanowień?

Anna Dolot: Są tacy, którzy dotrzymują. Rzeczywiście jednak, częściej słyszymy – od znajomych, rodziny lub nawet znamy to z autopsji, że plany na kolejny rok spełzły na niczym. Przyczyny mogą być różne. Z obserwacji otoczenia i ze swojego zawodowego doświadczenia wiem, że najczęstszym z nich jest tworzenie planów w nieprzemyślany sposób.

Nieprzemyślany, czyli jaki?

AD: Końcówka roku jest zwykle okresem intensywnej pracy – w związku z dużą ilością dni wolnych zadania trzeba zrealizować w krótszym czasie. Dodatkowo w grudniu mamy mnóstwo obowiązków domowych – przygotowujemy święta: sprzątamy, gotujemy, kupujemy prezenty. Wymienione okoliczności sprawiają, że brak nam czasu i energii do planowania, które wymaga spokoju, ciszy i przemyślenia. Jako cele na nowy rok wybieramy więc to, co wpadnie nam do głowy w międzyczasie, w przedświątecznym pędzie…

To znaczy, że głównym problemem jest brak czasu?

AD: Można tak powiedzieć, ale z niego wynikają kolejne. Na przykład z braku czasu tworzymy listę postanowień w pamięci. Każdego dnia jesteśmy atakowani ogromną ilością informacji i nasz mózg nie jest w stanie wszystkiego przechowywać – dlatego część z pomysłów wyrzuca. Stąd tak ważne jest, by znaleźć miejsce do przechowywania celów na 2016 rok. Forma może być bardziej tradycyjna – papierowa lub nowoczesna – elektroniczna.  

Załóżmy więc, że mamy czas i miejsce do zanotowania planów. Czy to już przepis na sukces?

AD: To dopiero początek! Ogólna wizja tego, co chcemy osiągnąć, kierunek, w którym chcemy zmierzać to za mało. Ogólniki wśród działań nie wystarczają, gubią się, schodzą na dalszy plan, bo pierwszy zajmują zadania, które są doprecyzowane i dookreślone. Brak skonkretyzowanych zadań do zrobienia to najprostsza recepta na tkwienie latami w tym samym miejscu.

Postanowienia nie mogą być więc zbyt ogólne. Czy to jedyne kryterium?

AD: Powinny być też… realne, tj. możliwe do zrealizowania. Jeśli naszym celem będzie np. otrzymanie Nobla z fizyki, a nie jesteśmy naukowcami to nawet fakt, że określimy do kiedy chcemy go dostać nam nie pomoże :)

Zamiast porywać się z motyką na słońce i zakładać niezliczoną ilość projektów pt. „czego to ja nie dokonam w nowym roku” lepiej metodycznie i merytorycznie zaplanować jedno, mniejsze, ale konkretne przedsięwzięcie. Niech stanowi obszar ćwiczeń. 

O czym jeszcze pamiętać, by nasze plany były metodyczne i merytoryczne?

AD: Przy tworzeniu listy postanowień należy szczerze odpowiedzieć sobie na kilka pytań. Czy planując poszczególne wyzwania dookreśliłeś ostateczny termin ich realizacji? Czy przemyślałeś, co tak naprawdę chcesz osiągnąć, do czego zmierzasz, jaki ma być finalny, mierzalny efekt Twojej pracy? Czy zaplanowałeś konkretne działania, nadałeś im priorytety, dookreśliłeś terminy ich realizacji? Z czego możesz skorzystać, a co ewentualnie czyja pomoc będą Ci potrzebne do realizacji celów?

Skąd mamy wiedzieć, jakie kryteria są ważne?

AD: Istnieje wiele metod wyznaczania celów. Sęk w tym, że nie chcemy, a mówiąc szczerze nie chce nam się z lenistwa lub nie umiemy ich zastosować w praktyce, a już tym bardziej uczynić z nich nawyku i codziennego sposobu działania.

Postanowiliśmy to ułatwić. Przyjrzeliśmy się projektom, które realizujemy na co dzień w pracy, by wskazać to, co pomaga nam kończyć je z sukcesem. Z tych obserwacji i związanych z nimi wniosków powstał kreator postanowień noworocznych! Z jego pomocą krok po kroku zaplanować można swoje cele na kolejny rok. Narzędzie dostępne jest na stronie: www.postanowienia2016.pl 

kreator



AniaDolotAnna Dolot, Ekspert ATERIMA HR

Od 9 lat zajmuje się tematyką HR. Pasjonatka i trener z obszaru zarządzania ludźmi. Swoją wiedzą i doświadczeniem dzieli się podczas warsztatów, szkoleń i doradztwa z obszaru rekrutacji, selekcji, motywowania, oceny i rozwoju pracowników oraz współpracy zespołowej. Wykładowca Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie m.in. z zakresu MBA.

Autorka artykułów i badań publikowanych w prasie specjalistycznej i naukowej. Bierze czynny udział w konferencjach biznesowych i naukowych. W trakcie przewodu doktorskiego na temat skuteczności coachingu jako metody rozwoju kompetencji. Prywatnie miłośniczka wycieczek rowerowych i alpejskich stoków.